keskittymisen-rajallisuus
17.04.2023

Nykypäivän ihmisen kyky keskittyä on rajallinen – vaikutuksia myös pelialaan

Tänä päivänä on saatu kerättyä runsaasti dataa liittyen keskittymisen rajallisuuteen, joka juontaa juurensa digitaalisen teknologian käyttöön. Ihmiset saavat nykyisin jatkuvasti ärsykkeitä muun muassa älypuhelimien kautta, johon paukkuu niin ilmoituksia, sähköposteja kuin muita viestejä.

Sen johdosta ihmisluonto on oppinut omaksumaan asioita äkkiä, mutta syvällisempi asioiden sisäistäminen jää kuitenkin paitsioon. Keskityminen loikkii paikasta toiseen kuin aropupu ja tartumme tehtäviin vain pinnallisesti. Vaikka pyrimme tekemään monia asioita yhdellä kertaa, jää lopulta jokainen tehtävä tekemättä tai niiden lopputulos jää vajaaksi jakautuneen huomioinnin takia.

Ihmisten keskittyminen on tänä päivänä rajallisempaa kuin ennen

Viihteen osalta ihmiset menettävät herkästi kiinnostuksensa ja haluavat jatkuvasti hakea uusia ja erilaisia kokemuksia. Keskimääräinen tarkkaavaisuuden kesto on lyhentynyt ajan mittaan ja vuonna 2000 se oli noin 12 sekuntia, mutta vuoteen 2013 mennessä se oli laskenut ainoastaan 8 sekuntiin.

Kyseisen laskun uskotaan johtuvan digitaalisten laitteiden yleistymisestä ja niiden tarjoamasta jatkuvasta informaatiotulvasta. Tästä hyvänä esimerkkinä voidaan nostaa esiin kysymys, kuinka usein huomaat selaavasi puhelintasi katsoessasi televisiosta jotain. Elämme tänä päivänä kahden ruudun aikakautta, mutta joissain tilanteissa ihmiset menevät vielä pidemmälle käyttäessään samanaikaisesti vielä kannettavaa tietokonetta tai tablettia.

Monet ihmiset ovat tottuneet jatkuvaan ärsykkeeseen ja välittömään tyydytykseen, mikä tekee viihteelle vaikeaksi pitää yllä ihmisten keskittymistä pitkiä aikoja. Tämä asettaa valtavan haasteen yrityksille ja sisällöntuottajille, jotka yrittävät saada kohdeyleisönsä kiinnostumaan ja pitämään heidän mielenkiintonsa yllä.

Lyhytkestoisen kiinnostuksen vaikutukset pelialaan

Yksi tämän trendin seuraus on, että ihmiset vaihtavat todennäköisemmin erilaisten viihde-palveluiden ja medioiden välillä, usein etsien jotain tuoretta tai ennennäkemätöntä. Esimerkiksi henkilö voi aloittaa elokuvan katsomisen Netflixistä, huomatakseen vain muutaman minuutin kuluttua selaavansa sosiaalista mediaa puhelimellaan.

Tämä tarkkaavaisuuden kesto vaikuttaa merkittävästi myös pelialaan erityisesti pelaajien sitoutumisen ja pidon osalta. Pelurit häiriintyvät herkemmin ja menettävät todennäköisemmin kiinnostuksensa peliin nopeasti. Tilanne on hyvin vastaava, kuin edellä esitelty Netflix -esimerkki. Heidän on vaikea keskittyä yhteen automaattiin pitkäksi aikaa, ja sen sijaan he haluavat nopeaa ja runsasta toimintaa samanaikaisesti.

Toinen seuraus lyhyestä tarkkaavaisuudesta on se aika, joka käytetään pelaamiseen etenkin mobiililaitteilla. Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että keskimääräinen mobiilipelaamisen istunto kestää noin 6-8 minuuttia, mikä tarkoittaa loppujen lopuksi erittäin lyhyttä aikaa operaattoreille sitouttaa ja pitää pelaaja kiinnostuneena.

Lisäksi kasvava joukko pelaajia ei ymmärrä, miten nykypäivän kolikkopelit toimivat, sillä he haluavat käyttää aikansa niihin ei niin perinteisiin viihdepeleihin. Tämä nouseva demografinen ryhmä on tehnyt pelaajien sitouttamisen ylläpitämisestä entistä vaikeampaa.

Kyseessä on haastava yhdistelmä ja se on johtanut siihen, että operaattorien on lisättävä tuoreita pelejä tiuhalla tahdilla ja tarjottava erittäin mukaansatempaavaa sisältöä tämän pelaajakategorian mukaan saamiseksi ja sivustolla pitämiseksi.

Miten pelimarkkina reagoi muutokseen?

Tätä on ajanut monet alan yritykset keskittymään luomaan sellaisia pelejä, jotka ovat mukaansatempaavia. Näiden ominaisuuksia on viritelty runsaalla kädellä, kuten sosiaalinen pelaaminen, moninpelivaihtoehdot sekä henkilökohtaiset palkkiojärjestelmät. Näiden osa-alueiden on osoitettu auttavan pitämään pelaajan keskittymisen yllä ja saamaan heidät palaamaan pelin pariin joskus myöhemmin.

Toinen tehokkaaksi osoittautunut strategia operaattoreille on ollut lyhyempien pelikierrosten ja täten useampia mahdollisuuksia lyhyessä ajassa tarjoavien pelien käyttö, jotka voivat olla houkuttelevampia lyhyemmän tarkkaavaisuuden omaaville pelaajille. Nämä pelit on suunniteltu pelattaviksi ripeästi niin sujuvien voittojen kuin välittömän tyydytyksen takia.

Esimerkiksi toimintaa täynnä olevat turnaukset, joita järjestetään päivittäin ja ympäri vuoden, ovat yhä suositumpia pelipaikkojen ja heidän pelaajien keskuudessa. Nämä korkeatempoiset tapahtumat tarjoavat lyhyemmän viihdejakson, joka on yhtä tyydyttävä laajemmalle yleisölle. Samalla myös pidemmältä ajalta jakautuvat palkinnot takaavat, että he osallistuvat tuleviin turnauksiin, koska heidän on kerättävä pisteitä noustakseen tulostaulukossa.

Tuoreita innovaatioita tuodaan jatkuvasti lisää

Vastauksena näihin uusimpiin käyttäytymistrendeihin peliyhtiöiden kermaan kuuluva Playson halusi monipuolistaa portfoliotaan kehittämällä korkeatempoista ja lyhytkestoista toimintaa, joka vetoaa nykypelaajien lyhytkestoiseen tarkkaavaisuuteen ja asettuu hyvin keskimääräiseen mobiilipelaamisen istunnon kestoon.

Tarkoituksena oli luoda jotain sellaista, joita nähdään tällä hetkellä suoratoistopalveluissa, kuten Netflix:ssä. Kokonaisuuden on oltava nopeaa ja selkeää, jotta pelaajat jaksavat kiinnostua siitä yhä edelleen. Yhtiö oli todennut tutkiessaan asiaa, että lyhyen jännityksen hetken tarjoava promootio olisi kiinnostusta herättävä käytettäessä rinnakkain peruspelien kanssa. Firma oli suorittanut erilaisia kokeiluja lyhyillä turnauksilla ja niistä kerätty data osoitti positiivisia tuloksia.

Ihan äskettäin lanseerattu Short Races -promootiotyökalu sisältää samat voittomekaniikat ja ominaisuudet, joita löytyy lyhytkestoisten turnausten piiristä. Maksimoidakseen pelaajien sitoutumisen tämä tuore tuote sisältää erittäin motivoivia palkintopotteja, joista pelaaja voi voittaa palkinnon lähes koska tahansa. Kyseisten kampanjoiden etuihin voidaan lukea se, että tapahtumat on suunniteltu nopeatempoisiksi ja jännittäviksi, mikä saa aikaan kilpailun tunteen pelaajien keskuudessa. Ne ovat myös erinomainen tapa houkutella pelaajia sivustoille sekä säilyttää olemassa olevien pelaajien kiinnostus.

Kaiken kaikkiaan pelialan teollisuus kehittyy jatkuvasti pysyäkseen ajan tasalla teknologian ja pelaajien käyttäytymisen muutoksissa, ja tarkkaavaisuuden kesto on ainostaan yksi tekijä, joka yritysten on otettava huomioon kehittäessään erilaisia pelejä ja ominaisuuksia. Pysymällä ajan tasalla pelaajien tarpeista ja mieltymyksistä operaattorit voivat jatkaa kasvuaan ja menestystään nopeasti muuttuvassa maisemassa.

Kuumimmat pelipaikat juuri nyt:

Arvostelu 4/5
Arvostelu 4/5
Arvostelu 5/5
Tsekkaa täältä tuoreimmat tulokkaat
Jaska Mäntylä
Kirjoittaja: Jaska "Megaways" Mäntylä

Jaska on intohimoinen kasinoharrastaja ja äärimmäisen terävä kynästään. Kuten toimistollamme annetusta lempinimestä voi päätellä, kuuluu hänen ehdottomiin suosikkeihinsa kaikki Megaways -pelit. Lue lisää kirjoittajasta!